Päivittäinen arkemme töissä on muuttunut, ja muuttuu, valtavalla vauhdilla. Digitalisaatio ja uudet teknologiat mahdollistavat työn tekemisen ajasta ja paikasta riippumatta. Tämä muutos mahdollistaa monia hyviä asioita, mutta sen varjopuolena voi olla se, että meidän on oltava jatkuvasti saatavilla – “always on”.

Työn muuttumisen myötä työntekijöiden vapaus- ja vastuu kasvavat käsikädessä, jolloin kunkin on huolehdittava itse omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan. Suomen Olympiajoukkueen IT-kumppani Atos on yksi niistä yrityksistä, joka tietää yrityksen tuloksen syntyvän yksilöiden tuloksellisuuden myötä. Tästä syystä jokaiselle työntekijälle halutaan tarjota parhaat mahdolliset edellytykset henkilökohtaisiin onnistumisiin ja hyvinvointiin.

Olympiakomitean ja Atoksen asiantuntijat kokosivat 3 vinkkiä, joilla pysyt mukana työelämän murroksessa.

1. Pura kokonaistavoite osiin ja aseta mittarit

Iso kokonaistavoite kannattaa jakaa pienempiin osiin, joita voi mitata. Kun toiminnallesi on asetettu mittarit, pääset tarkastelemaan toimintaasi ja kysymään kysymyksiä, jotka taas auttavat sinua kehittämään toimintaasi. Omaa tekemistä kannattaa peilata mittareihin jatkuvasti ja kysyä itseltä, teenkö tavoitteen kannalta oikeita asioita?

2. Mind, Body, Soul – kaikki tasapainossa!

Pelkkä himoliikkuminen tai vitamiinit eivät ratkaise kokonaisuutta, jolla aito hyvinvointi saavutetaan. Moni työikäinen nipistää esimerkiksi unesta ymmärtämättä, että huono uni vaarantaa muut hyvinvoinnin peruselementit kuten oikeat ravitsemusvalinnat ja liikunnan. Kaikki liittyy kaikkeen ja siksi on tärkeää tarkkailla kokonaisuutta. Tasapainoa.

3. Rytmi ratkaisee!

Säännöllinen elämänrytmi auttaa saavuttamaan tasapainoisen tilan, jossa sinulla riittää virtaa niin työpäivän aikana kuin sen jälkeenkin. Pohdi onko sinulla arjessasi säännöllinen rytmi. Jos vastasit kyllä, jatka samaan malliin. Jos tiedät, ettei arjessasi ole rytmiä, kannattaa sellaiseen pyrkiä. Kokonaisuuden kannalta on parasta, jos rytmi säilyy arkipäivien ja viikonlopun välillä. Säännöllisyys kärsii, jos viikkorytmisi poikkeaa viikonlopun rytmistä.